Scrabble

Scrabble je slovná kombinačná hra pre dvoch až štyroch hráčov. Hra spočíva vo vytváraní pretínajúcich sa slov podobne ako v krížovke na scrabblovnici (hracej doske) pomocou písmen, ktoré majú rôznu bodovú hodnotu. Každý hráč sa snaží dosiahnuť najvyššie skóre, pričom používa svoje písmenká v kombinácii s miestami na scrabblovnici, ktore zvýhodňujú bodový zisk z vytvorených písmen alebo slov (prémiové políčka). Hráči súťažia o dosiahnutie najvyššieho počtu bodov šikovným používaním svojich písmen. Celkový bodový zisk počas hry býva okolo 700 bodov (prípadne viac) v závislosti na šikovnosti hráčov.
[Začiatok hry] [Hra] [Platné slová] [Koniec hry] [Bodovanie] [Scrabblovnica] [Počet hráčov] [Obmeny hry] [Solitér-Scrabble] [Viacnásobná hra Scrabble] [Zoznam písmen pre slovenskú verziu] [História hry Scrabble] [Poznámka]

Začiatok hry

Vložte všetky písmená do vrecúška a zamiešajte. Každý hráč si vytiahne jedno písmeno. Hráč, ktorý si potiahol písmeno najbližšie k začiatku abecedy, začína. [Spôsob losovania sa samozrejme môže zvoliť aj inak.] Vráťte písmenká naspäť a znovu zamiešajte. Každý hráč si potom vezme sedem písmen a schová si ich. Určí sa zapisovateľ, ktorý takisto môže hrať.

Hra

1. Prvý hráč z dvoch alebo viacerých písmen vytvorí slovo a umiestni ho na scrabblovnicu vodorovne (zľava doprava) alebo zvislo (zhora dolu) tak, aby jedno z písmen ležalo v strede scrabblovnice (políčko označené *). Po uhlopriečke sa slová dávať nesmú.

2. Hráč skončí ťah spočítaním a oznámením skóre, ktoré ťahom získal. Zapisovateľ to zapíše. Potom si vezme toľko nových písmen, koľko použil [ak sú ešte v zásobe] (teda stále má u seba sedem písmen).

3. Druhý hráč (a každý ďalší, ktorý je na ťahu) pridá jedno alebo viac písmen k tým, ktoré už boli položené, aby vznikli nové slová. Všetky písmená položene v jednom ťahu musia byť položené v jedinom riadku (zľava doprava) alebo v jedinom stĺpci (zhora dolu). Musia vytvoriť jedno úplné slovo a ak sa dotýkajú iných písmen v susedných riadkoch, musia vytvoriť úplné slová (podobne ako v krížovke) so všetkými takými písmenami. Hráč získava body za každé takto vytvorené alebo modifikované slovo zvlášť.

[3.1 Ak hráč nemôže urobiť ťah (nemá možnosť vymeniť si písmená, lebo už nijaké nie sú v zásobe, ani nemá možnosť pridať nejaké zo svojich písmen na vytvorenie slova), ohlási, že vynecháva ťah, čím jeho ťah "prepadne" (má smolu) a na ťahu je ďalší hráč.]

4. Nové slová môžu byť vytvorené:
a) Pridaním jedného alebo viacerých písmen k slovu, ktoré je už na scrabblovnici. [Pridané písmená sú veľké červené, ostatné malé čierne.]

V
I
s
i
e
ť
 Pridaním písmen V, I vzniklo slovo visieť.

b) Umiestnením slova kolmo na slovo, ktore je už na scrabblovnici. Nové slovo musí použiť jedno z písmen slova, ktoré je na scrabblovnici, alebo k nemu musí písmeno pridať.
 

 
V
     
 
R
     
b
a
r
ó
n
 
H
     
 Pridaním písmen V, R, H vzniklo slovo vrah.

 
 
m
   
 
u
   
 
ž
   
V
I
L
A
 Pridaním písmen V, I, L, A vznikli dve slová: vila a muži.

c) Umiestnením slova rovnobežne so slovom tak, že zodpovedajúce písmená vytvoria úplné slová.
 

 
m
a
m
u
t
Č
A
J
     
 Pridaním písmen Č, A, J vznikli tri slová: čaj, ma, aj.

d) "Premostením" už vytvorených slov [napr. pridanie písmena medzi dve vodorovné slová, čím sa vytvorí nové zvislé slovo].

5. Písmená, ktoré sú uložené na hracej ploche, sa už nesmú premiestňovať.

6. Dva žolíky môžu byť použité miesto ľubovoľného písmenka. Ak bol použitý žolík, hráč musí oznámiť, aké písmeno reprezentuje a toto sa už počas hry nesmie meniť. [Doplnkové pravidlo: dva žolíky nesmú byť položené vedľa seba.]

7. Každý hráč môže použiť svoj ťah na výmenu niektorých (alebo aj všetkých) písmen, ktoré má u seba. Sú možné dva spôsoby realizácie tohto pravidla:
a) Hráč najskôr vráti späť vymieňané písmená medzi ostatné písmená v zásobe, zamieša a potom si vytiahne rovnaký počet písmen, ako vrátil.
b) Hráč vyberie tie písmená, ktoré si chce vymeniť, a dá ich bokom. Vyberie si z vrecka rovnaký počet písmen, staré vloží do vrecka a zamieša.
[Teda v prvom prípade nie je vôbec zaručené, že hráč si takýmto ťahom pomôže, ba môže sa stať, že vytiahne presne tie písmená, ktoré do zásoby vrátil.] Treba sa vopred dohodnúť, podľa ktorého pravidla sa bude postupovať. V obidvoch prípadoch hráč svoj ťah ukončil, nemôže už klásť písmená na scrabblovnicu a v hre pokračuje ďalší hráč.

Platné slová

8. Je povolené každé slovo, ktoré sa dá nájsť v bežnom slovníku s výnimkou vlastných mien [všeobecne slov píšucich sa s veľkými začiatočnými písmenami] a skratiek. [Treba sa vopred dohodnúť, či sa budú alebo nebudú cudzie slová považovať za platné. Ako vyplýva z vyššie uvedených pravidiel, slová musia byť aspoň dvojpísmenkové.] Slová nemusia byť v základnom tvare. Pri nejasnostiach použite slovník. [Napríklad Krátky slovník slovenského jazyka alebo Pravidlá slovenského pravopisu. Ak sa hrá skutočne tvrdo a nekompromisne, treba už pred začiatkom hry určiť "kanonický slovník".] Skôr, než ďalší hráč spraví ťah, môže byť slovo zamietnuté ako nepovolené. Vtedy si hráč vezme naspäť písmená a jeho ťah prepadá. [Pravidlo o prepadnutí ťahu je príliš drsné, naviac hráči prichádzajú o potešenie a zábavu z dokazovania, že ich slovo je spisovné a používané; ani si neviete predstaviť, ako sa všeliako v hre dáte ukecať. Preto už na začiatku hry sa treba dohodnúť, či hráč na ťahu slovo môže "iterovať" alebo nemôže, pričom jeho ťah prepadne.]

Koniec hry

9. Hra končí v dvoch prípadoch:
a) Keď sú rozobrané všetky písmená a jeden z hráčov "zavrel", teda sa zbavil všetkých svojich písmen.
b) Ak už nie je možné urobiť nijaký ťah, teda ak postupne každý hráč vynechá ťah ["pass"ovanie prebehne celé kolečko, pravidlo 3.1].

Bodovanie

10. Každému hráčovi sa spočítava skóre z jednotlivých ťahov. Hodnota každého písmena je vyznačená číslom na spodku kartičky. Bodová hodnota žolíka je 0.

11. Skóre jedného ťahu je súčet bodových hodnôt každého slova, ktoré bolo vytvorené alebo modifikované plus prémiové body plynúce z umiestnenia písmen na prémiové políčka. Zapisovateľ zapisuje dosiahnutý počet bodov hráčov vždy po skončení ich ťahu.

12. Písmenové prémiové políčka: Svetlomodré štvorčeky zdvojnásobujú hodnotu písmena, ktoré je na ňom položené. Tmavomodré ju strojnásobujú. [Tieto políčka sú často označené P2 resp. P3. Pozri scrabblovnicu.]

13. Slovné prémiové políčka: Skóre za slovo sa zdvojnásobuje, ak jedno z jeho písmen bolo umiestnené na svetločervené políčko [označené aj S2]. Strojnásobuje sa v prípade tmavočerveného políčka [označené aj S3]. Zarátajte prémiu za písmenové prémiové políčka (ak boli použité) ešte pred zarátavaním
skóre za slovné prémiové políčka. Ak vytvorené slovo pokrýva dve slovné prémiové políčka, jeho hodnota sa zdvojnásobí a znovu zdvojnásobí (teda zoštvornásobí), prípadne strojnásobí a znovu strojnásobí (teda zdeväťnásobí). [Pozornému čitateľovi neunikne, že je možné hodnotu slova zhodnotiť aj inými kombináciami. Naviac je možné, že je novovytvoreným slovom zasiahnutých aj viac slovných prémiových políčiek ako dve. Vtedy je hodnota slova ešte vyššia.] Stredové políčko * zdvojnásobuje bodovú hodnotu prvého slova. [V komerčných scrabbloch je svetločervené a teda sa správa naozaj ako S2.]

14. Vyššie uvedené písmenové a slovné prémie sa započítavajú iba raz (pri prvom položení písmena na prémiové políčko). V ďalšej hre majú písmená na prémiových políčkach a slová cez ne prechádzajúce už iba svoju základnu hodnotu [uvedenú priamo na nich].

15. Keď žolík padne na svetločervené alebo tmavočervené políčko, hodnota slova sa zdvojnásobuje (strojnásobuje), aj keď žolík nemá žiadnu vlastnú bodovú hodnotu. [Toto pravidlo je redundantné.]

16. Ak sú počas toho istého ťahu vytvorené dve alebo viac slov, boduje sa každé zvlášť. Hodnota písmena, ktoré je spoločné viacerým slovám, sa započítava (spolu s prémiou, ak je nejaká) do skóre každého slova.

17. Mimoriadna prémia: Ak niektorý hráč použije v jednom ťahu všetkých sedem svojich písmen, získava prémiu 50 bodov. Táto prémia sa pripočíta nakoniec po sčítaní bodov a prémií za vytvorené slová.

18. Na konci hry sa skóre každého hráča zmenší o súčet hodnôt písmen, ktoré mu ostali "na ruke". Ak niektorý hráč použil všetky svoje písmená [teda hra skončila na základe pravidla 9.a], jeho skóre sa zväčší o súčet hodnôt neuhraných písmen všetkých ostatných hráčov.

Počet hráčov

[Počet hráčov môže byť aj väčší, závisí od toho, či dokáže byť viac ľudí trpezlivých pri čakaní na vymýšľanie slova. Ak chce hrať viac ľudí, môžu vytvoriť dvojice (tímy). Hra v dvojici môže byť špeciálne zaujímavá...]

Scrabblovnica

Takto sa nazýva herný plán. Je štvorcového tvaru, 15x15 políčok veľkosti jednotlivých písmen.
Scrabblovnica
S3     P2       S3       P2     S3
  S2       P3       P3       S2  
    S2       P2   P2       S2    
P2     S2       P2       S2     P2
        S2           S2        
  P3       P3       P3       P3  
    P2       P2   P2       P2    
S3     P2       *       P2     S3
    P2       P2   P2       P2    
  P3       P3       P3       P3  
        S2           S2        
P2     S2       P2       S2     P2
    S2       P2   P2       S2    
  S2       P3       P3       S2  
S3     P2       S3       P2     S3
červená farba - S3 = 3x hodnota slova
svetločervená farba - S2 = 2x hodnota slova
svetlomodrá farba - P2 = 2x hodnota písmena
tmavomodrá farba - P3 = 3x hodnota písmena
Ľavé dolné políčko sa označuje a1 (resp. A1), riadky sú číselne a stĺpce abecedne označené (ako v šachu). Teda stĺpce: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, riadky 1 až 15.

Písmená

[Písmená je najlepšie vyrobiť z drevených štvorcov (2x2 cm) alebo z papiera, prípadne zalaminovať. Uchovávajú sa v sáčku alebo ušitom vrecúšku, ktoré počas hry tvorí zásobu písmen. Môže sa hrať aj tak, že písmená sú položené chrbtom na stole, ale výhodnejšie je, keď sú vo vrecúšku.
Jednotliví hráči uchovávajú svoje písmená (počas hry, až na "koncovku", ich je sedem) u seba, pričom sa treba vopred dohodnúť, či budú verejne viditeľné (public) alebo schované pred ostatnými (private). Druhý spôsob je pre advanced scrabblistov.]

Zoznam písmen pre slovenskú, českú a anglickú verziu

[Pre každý jazyk sa stanovuje vlastná tabuľka, pretože počet písmen a ich bodové ohodnotenie závisí od frekvencie používania písmen v danom jazyku.
V prvom riadku je uvedené písmeno, v druhom počet a v treťom jeho bodová hodnota. Celkový počet písmen je 100.]
 
Počty písmen a ich bodové hodnoty v Scrabble (SK) - slovensky
A Á Ä B C Č D Ď E É F G H I Í J K L Ľ Ĺ M N Ň O Ó Ô P R Ŕ S Š T Ť U Ú V X Y Ý Z Ž žolík
9 1 1 2 1 1 3 1 8 1 1 1 1 5 1 2 3 3 1 1 4 5 1 9 1 1 3 4 1 4 1 4 1 2 1 4 1 1 1 1 1 2
1 4 10 4 4 5 2 8 1 7 8 8 4 1 5 3 1 1 7 10 2 1 8 1 10 8 2 1 10 1 5 1 7 3 7 1 10 4 5 4 5 0

 
Počty písmen a ich bodové hodnoty v Scrabble (CZ) - česky
A Á B C Č D Ď E É Ě F G H I Í J K L M N Ň O Ó P R Ř S Š T Ť U Ú Ů V X Y Ý Z Ž žolík
5 2 2 3 1 3 1 5 2 2 1 1 3 4 3 2 3 3 3 5 1 6 1 3 3 2 4 2 4 1 3 1 1 4 1 2 2 2 1 2
1 2 3 2 4 1 8 1 3 3 5 5 2 1 2 2 1 1 2 1 6 1 7 1 1 4 1 4 1 7 2 5 4 1 10 2 4 2 4 0

 
Počty písmen a ich bodové hodnoty v Scrabble (EN) - anglicky
A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z _ (blank)
tiles 9 2 2 4 12 2 3 2 9 1 1 4 2 6 8 2 1 6 4 6 4 2 2 1 2 1 2
points 1 3 3 2 1 4 2 4 1 8 5 1 3 1 1 3 10 1 1 1 1 4 4 8 4 10 0

Obmeny hry

Mnohé boli spomínané vyššie, záleží od toho, ako sa hráči na pravidlách dohodnú pred samotnou hrou. Tu sú uvedené niektoré obmeny:

Solitér-Scrabble

Hoci je hra určená pre viacerých hráčov, ukázalo sa, že je vhodná aj ako individuálna hra. [Táto verzia je určená aj pre "Stepných vlkov" - samotárov ako forma solitéru.] Jediný hráč sa sám snaží uhrať čo najlepší bodový zisk. [Schizofrenicky orientovaní jedinci si môžu rozdeliť písmená pre dve až štyri družstvá.]

Viacnásobná hra Scrabble

Autorom tejto verzie je Belgičan Hyppolite Wouters. Môže hrať neobmedzený počet hráčov. Všetci majú svoju súpravu písmena hrajú na svojej hracej ploche, ale hrajú s rovnakými písmenami. Do nasledujúceho ťahu prechádza iba to slovo niektorého hráča, ktoré dosiahlo najviac bodov.

1. Každý hráč má svoju kompletnú súpravu písmen, hraciu plochu a zásobník. Písmená má rozložené a zoradené podľa abecedy.
2. Rozhodca (alebo určený hráč) náhodne vytiahne zo svojho vrecka sedem písmen a oznámi ich hráčom. Hráči si tieto písmená vyberú spomedzi svojich písmen, dajú si ich na zásobník a snažia sa zostaviť na svojej hracej ploche slovo s čo najvyšším počtom bodov (vrátane prémií).
3. Do časového limitu (napr. 3 minúty) musia hráči napísať svoje slovo na lístok spolu s dosiahnutým skóre a označením prvého písmena tohto slova podľa čísel a písmen na okraji hracej plochy (napr. 8H). Ak slovo smeruje zľava doprava, prvé bude číslo (teda 8, čiže slovo v našom príklade smeruje zľava doprava. Ak slovo smeruje zhora nadol, prvé bude písmeno (keby slovo v našom príklade smerovalo zhora nadol, bolo by označené H8).
4. Rozhodca pozbiera lístky a oznámi vytvorené platné slovo s najvyšším skóre. Všetci hráči si toto slovo umiestnia na svoju hraciu plochu. Predtým z nej odstránia svoje slovo, ak nie je s týmto slovom totožné.
5. Každému hráčovi sa však počíta skóre za to slovo, ktoré pôvodne vytvoril. Ak bolo jeho slovo neplatné, nezískava žiadny bod.
6. Rozhodca potom opäť vytiahnutím z vrecka doplní počet písmen na zásobníku na sedem a písmená na zásobníku oznámi hráčom, aby aj oni mali na svojom zásobníku rovnaké písmená.
7. Pre prvých 15 ťahov platí, že na zásobníku musia byť aspoň dve samohlásky a dve spoluhlásky. Od šestnásteho ťahu ďalej platí, že na zásobníku musí byť aspoň jedna samohláska a jedna spoluhláska. Ak to tak nie je, rozhodca vysype písmená zo zásobníka do vrecka a vytiahne sedem nových písmen. Neznáme písmeno ("žolík") môže predstavovať samohlásku aj spoluhlásku.
8. Hrá sa podľa pravidiel a hra sa končí, keď sa vytiahne všetkých 100 písmen, alebo keď už nezostala ani jedna samohláska alebo ani jedna spoluhláska.
9. Vyhráva hráč, ktorý má nakoniec najvyššie celkové skóre.

História hry Scrabble

V roku 1931 uprostred veľkej svetovej krízy sa jeden nezamestnaný architekt, Američan Alfred Butts, rozhodol vymyslieť slovnú hru, ktorá by rovnakou mierou spájala šťastie a šikovnosť. Hrali ju spolu so svojimi priateľmi bez povšimnutia 21 rokov. Až v roku 1948 začal jeho priateľ James Brunot vyrábať súpravy hry vo svojom dome v meste Newton (štát Connecticut) a ďalšie štyri roky na tom prerábal. Potom však predaj náhle vzrástol zo 16 na 411 hier za deň a rast sa už nezastavil: hra Scrabble sa začala presadzovať. Odvtedy sa natoľko rozšírila, že sa stala najpopulárnejšou slovnou hrou na celom svete.

Poznámka

Tento materiál si nerobí nárok na úplnosť. Nezodpovedá presne pravidlám v komerčných verziách Scrabble. Pravidlá boli konzultované so slovenskou komerčnou verziou Scrabble. Moje vlastné komentáre sú značené v [hranatých] zátvorkách. Moje vlastné počty písmen.  V prípade nezrovnalostí volajte bratislavské telefónne číslo (07) 54 43 17 61 (Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra). Porov. stránku SLEX99-Online (Krátky slovník slovenského jazyka).

SCRABBLE® is a registered trademark. All intellectual property rights in and to the game are owned in the U.S.A. by Hasbro Inc., in Canada by Hasbro Canada Inc.and throughout the rest of the world by J.W. Spear & Sons, PLC of Enfield, Middlesex, England, a subsidiary of Mattel Inc.
Scrabblovnica podľa stránky, ktorej autorom je Pavel Staněk. Pozri aj stránku Scrabble (autor Dan Zeman) Klubu stolových hier Paluba.
Copyright  © 1948, 1949, 1953, 1955, 1988 J. W. Spear & Sons PLC.
Version copyright © 1994 Miroslav Kočiš.
HTML code, notes, compilation copyright  © 1999 Juraj Vidéky.