2. Hráč skončí ťah spočítaním a oznámením skóre, ktoré ťahom získal. Zapisovateľ to zapíše. Potom si vezme toľko nových písmen, koľko použil [ak sú ešte v zásobe] (teda stále má u seba sedem písmen).
3. Druhý hráč (a každý ďalší, ktorý je na ťahu) pridá jedno alebo viac písmen k tým, ktoré už boli položené, aby vznikli nové slová. Všetky písmená položene v jednom ťahu musia byť položené v jedinom riadku (zľava doprava) alebo v jedinom stĺpci (zhora dolu). Musia vytvoriť jedno úplné slovo a ak sa dotýkajú iných písmen v susedných riadkoch, musia vytvoriť úplné slová (podobne ako v krížovke) so všetkými takými písmenami. Hráč získava body za každé takto vytvorené alebo modifikované slovo zvlášť.
[3.1 Ak hráč nemôže urobiť ťah (nemá možnosť vymeniť si písmená, lebo už nijaké nie sú v zásobe, ani nemá možnosť pridať nejaké zo svojich písmen na vytvorenie slova), ohlási, že vynecháva ťah, čím jeho ťah "prepadne" (má smolu) a na ťahu je ďalší hráč.]
4. Nové slová môžu byť vytvorené:
a) Pridaním jedného alebo viacerých písmen k slovu, ktoré je už na
scrabblovnici. [Pridané písmená sú veľké červené, ostatné malé čierne.]
|
|
|
|
|
|
b) Umiestnením slova kolmo na slovo, ktore je už na scrabblovnici.
Nové slovo musí použiť jedno z písmen slova, ktoré je na scrabblovnici,
alebo k nemu musí písmeno pridať.
|
||||
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
|
|
c) Umiestnením slova rovnobežne so slovom tak, že zodpovedajúce písmená
vytvoria úplné slová.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
d) "Premostením" už vytvorených slov [napr. pridanie písmena medzi dve vodorovné slová, čím sa vytvorí nové zvislé slovo].
5. Písmená, ktoré sú uložené na hracej ploche, sa už nesmú premiestňovať.
6. Dva žolíky môžu byť použité miesto ľubovoľného písmenka. Ak bol použitý žolík, hráč musí oznámiť, aké písmeno reprezentuje a toto sa už počas hry nesmie meniť. [Doplnkové pravidlo: dva žolíky nesmú byť položené vedľa seba.]
7. Každý hráč môže použiť svoj ťah na výmenu niektorých (alebo aj všetkých)
písmen, ktoré má u seba. Sú možné dva spôsoby realizácie tohto pravidla:
a) Hráč najskôr vráti späť vymieňané písmená medzi ostatné písmená
v zásobe, zamieša a potom si vytiahne rovnaký počet písmen, ako vrátil.
b) Hráč vyberie tie písmená, ktoré si chce vymeniť, a dá ich bokom.
Vyberie si z vrecka rovnaký počet písmen, staré vloží do vrecka a zamieša.
[Teda v prvom prípade nie je vôbec zaručené, že hráč si takýmto ťahom
pomôže, ba môže sa stať, že vytiahne presne tie písmená, ktoré do zásoby
vrátil.] Treba sa vopred dohodnúť, podľa ktorého pravidla sa bude postupovať.
V obidvoch prípadoch hráč svoj ťah ukončil, nemôže už klásť písmená na
scrabblovnicu a v hre pokračuje ďalší hráč.
11. Skóre jedného ťahu je súčet bodových hodnôt každého slova, ktoré bolo vytvorené alebo modifikované plus prémiové body plynúce z umiestnenia písmen na prémiové políčka. Zapisovateľ zapisuje dosiahnutý počet bodov hráčov vždy po skončení ich ťahu.
12. Písmenové prémiové políčka: Svetlomodré štvorčeky zdvojnásobujú hodnotu písmena, ktoré je na ňom položené. Tmavomodré ju strojnásobujú. [Tieto políčka sú často označené P2 resp. P3. Pozri scrabblovnicu.]
13. Slovné prémiové políčka: Skóre za slovo sa zdvojnásobuje,
ak jedno z jeho písmen bolo umiestnené na svetločervené políčko [označené
aj S2]. Strojnásobuje sa v prípade tmavočerveného políčka [označené aj
S3]. Zarátajte prémiu za písmenové prémiové políčka (ak boli použité) ešte
pred
zarátavaním
skóre za slovné prémiové políčka. Ak vytvorené slovo pokrýva dve slovné
prémiové políčka, jeho hodnota sa zdvojnásobí a znovu zdvojnásobí (teda
zoštvornásobí), prípadne strojnásobí a znovu strojnásobí (teda zdeväťnásobí).
[Pozornému čitateľovi neunikne, že je možné hodnotu slova zhodnotiť aj
inými kombináciami. Naviac je možné, že je novovytvoreným slovom zasiahnutých
aj viac slovných prémiových políčiek ako dve. Vtedy je hodnota slova ešte
vyššia.] Stredové políčko * zdvojnásobuje bodovú hodnotu prvého slova.
[V komerčných scrabbloch je svetločervené a teda sa správa naozaj ako S2.]
14. Vyššie uvedené písmenové a slovné prémie sa započítavajú iba raz (pri prvom položení písmena na prémiové políčko). V ďalšej hre majú písmená na prémiových políčkach a slová cez ne prechádzajúce už iba svoju základnu hodnotu [uvedenú priamo na nich].
15. Keď žolík padne na svetločervené alebo tmavočervené políčko, hodnota slova sa zdvojnásobuje (strojnásobuje), aj keď žolík nemá žiadnu vlastnú bodovú hodnotu. [Toto pravidlo je redundantné.]
16. Ak sú počas toho istého ťahu vytvorené dve alebo viac slov, boduje sa každé zvlášť. Hodnota písmena, ktoré je spoločné viacerým slovám, sa započítava (spolu s prémiou, ak je nejaká) do skóre každého slova.
17. Mimoriadna prémia: Ak niektorý hráč použije v jednom ťahu všetkých sedem svojich písmen, získava prémiu 50 bodov. Táto prémia sa pripočíta nakoniec po sčítaní bodov a prémií za vytvorené slová.
18. Na konci hry sa skóre každého hráča zmenší o súčet hodnôt písmen, ktoré mu ostali "na ruke". Ak niektorý hráč použil všetky svoje písmená [teda hra skončila na základe pravidla 9.a], jeho skóre sa zväčší o súčet hodnôt neuhraných písmen všetkých ostatných hráčov.
S3 | P2 | S3 | P2 | S3 | ||||||||||
S2 | P3 | P3 | S2 | |||||||||||
S2 | P2 | P2 | S2 | |||||||||||
P2 | S2 | P2 | S2 | P2 | ||||||||||
S2 | S2 | |||||||||||||
P3 | P3 | P3 | P3 | |||||||||||
P2 | P2 | P2 | P2 | |||||||||||
S3 | P2 | * | P2 | S3 | ||||||||||
P2 | P2 | P2 | P2 | |||||||||||
P3 | P3 | P3 | P3 | |||||||||||
S2 | S2 | |||||||||||||
P2 | S2 | P2 | S2 | P2 | ||||||||||
S2 | P2 | P2 | S2 | |||||||||||
S2 | P3 | P3 | S2 | |||||||||||
S3 | P2 | S3 | P2 | S3 |
červená farba - S3 = 3x hodnota slova |
svetločervená farba - S2 = 2x hodnota slova |
svetlomodrá farba - P2 = 2x hodnota písmena |
tmavomodrá farba - P3 = 3x hodnota písmena |
A | Á | Ä | B | C | Č | D | Ď | E | É | F | G | H | I | Í | J | K | L | Ľ | Ĺ | M | N | Ň | O | Ó | Ô | P | R | Ŕ | S | Š | T | Ť | U | Ú | V | X | Y | Ý | Z | Ž | žolík |
9 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 3 | 1 | 8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 5 | 1 | 9 | 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
1 | 4 | 10 | 4 | 4 | 5 | 2 | 8 | 1 | 7 | 8 | 8 | 4 | 1 | 5 | 3 | 1 | 1 | 7 | 10 | 2 | 1 | 8 | 1 | 10 | 8 | 2 | 1 | 10 | 1 | 5 | 1 | 7 | 3 | 7 | 1 | 10 | 4 | 5 | 4 | 5 | 0 |
A | Á | B | C | Č | D | Ď | E | É | Ě | F | G | H | I | Í | J | K | L | M | N | Ň | O | Ó | P | R | Ř | S | Š | T | Ť | U | Ú | Ů | V | X | Y | Ý | Z | Ž | žolík |
5 | 2 | 2 | 3 | 1 | 3 | 1 | 5 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 5 | 1 | 6 | 1 | 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | 4 | 1 | 3 | 1 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 |
1 | 2 | 3 | 2 | 4 | 1 | 8 | 1 | 3 | 3 | 5 | 5 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 6 | 1 | 7 | 1 | 1 | 4 | 1 | 4 | 1 | 7 | 2 | 5 | 4 | 1 | 10 | 2 | 4 | 2 | 4 | 0 |
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | _ (blank) | |
tiles | 9 | 2 | 2 | 4 | 12 | 2 | 3 | 2 | 9 | 1 | 1 | 4 | 2 | 6 | 8 | 2 | 1 | 6 | 4 | 6 | 4 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
points | 1 | 3 | 3 | 2 | 1 | 4 | 2 | 4 | 1 | 8 | 5 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 8 | 4 | 10 | 0 |
1. Každý hráč má svoju kompletnú súpravu písmen, hraciu plochu a zásobník.
Písmená má rozložené a zoradené podľa abecedy.
2. Rozhodca (alebo určený hráč) náhodne vytiahne zo svojho vrecka
sedem písmen a oznámi ich hráčom. Hráči si tieto písmená vyberú
spomedzi svojich písmen, dajú si ich na zásobník a snažia sa zostaviť na
svojej hracej ploche slovo s čo najvyšším počtom bodov (vrátane prémií).
3. Do časového limitu (napr. 3 minúty) musia hráči napísať svoje slovo
na lístok spolu s dosiahnutým skóre a označením prvého písmena tohto slova
podľa čísel a písmen na okraji hracej plochy (napr. 8H). Ak slovo smeruje
zľava doprava, prvé bude číslo (teda 8, čiže slovo v našom príklade smeruje
zľava doprava. Ak slovo smeruje zhora nadol, prvé bude písmeno (keby slovo
v našom príklade smerovalo zhora nadol, bolo by označené H8).
4. Rozhodca pozbiera lístky a oznámi vytvorené platné slovo s najvyšším
skóre. Všetci hráči si toto slovo umiestnia na svoju hraciu plochu.
Predtým z nej odstránia svoje slovo, ak nie je s týmto slovom totožné.
5. Každému hráčovi sa však počíta skóre za to slovo, ktoré pôvodne
vytvoril. Ak bolo jeho slovo neplatné, nezískava žiadny bod.
6. Rozhodca potom opäť vytiahnutím z vrecka doplní počet písmen na
zásobníku na sedem a písmená na zásobníku oznámi hráčom, aby aj oni mali
na svojom zásobníku rovnaké písmená.
7. Pre prvých 15 ťahov platí, že na zásobníku musia byť aspoň dve samohlásky
a dve spoluhlásky. Od šestnásteho ťahu ďalej platí, že na zásobníku musí
byť aspoň jedna samohláska a jedna spoluhláska. Ak to tak nie je, rozhodca
vysype písmená zo zásobníka do vrecka a vytiahne sedem nových písmen. Neznáme
písmeno ("žolík") môže predstavovať samohlásku aj spoluhlásku.
8. Hrá sa podľa pravidiel a hra sa končí, keď sa vytiahne všetkých
100 písmen, alebo keď už nezostala ani jedna samohláska alebo ani jedna
spoluhláska.
9. Vyhráva hráč, ktorý má nakoniec najvyššie celkové skóre.