PRAVIDLA HRY SCRABBLE Scrabble je slovna hra pre 2, 3 alebo 4 hracov. Hra pozostava z vytvarania pretinajucich sa slov podobne ako v krizovke na scrabblovnici (hracej doske) s pomocou pismen, ktore maju roznu bodovu hodnotu. Kazdy hrac sa snazi dosiahnut najvyssie skore, pricom pouziva svoje pismenka v kombinacii s miestami na scrabblovnici, ktore zvyhodnuju bodovy zisk z vytvorenych pismen alebo slov. Celkovy bodovy zisk pocas hry byva okolo 700 bodov (pripadne viac) v zavislosti na sikovnosti hracov. ZACIATOK: Otocte vsetky pismenka nadol a zamiesajte. Kazdy hrac si potiahne jedno pismenko. Ten, ktory si potiahol pismenko najblizsie ku zaciatku abecedy, zacina. Vratte pismenka naspat a znovu zamiesajte. Kazdy hrac si potom vezme sedem pismen a schova si ich. HRA: 1. Prvy hrac z dvoch alebo viacerych pismen vytvori slovo a umiestni ho na scrabblovnicu vodorovne (zlava doprava) alebo zvislo (zhora dolu) tak, aby jedno z pismen lezalo v strede * scrabblovnice. Po uhlopriecke sa slova davat nesmu. 2. Hrac skonci tah spocitanim a oznamenim skore, ktore tahom ziskal. Potom si vezme tolko novych pismen, kolko pouzil (teda stale ma u seba sedem pismen. 3. Druhy hrac (a kazdy dalsi, kto je na tahu) prida jedno alebo viac pismen k tym, ktore uz boli polozene, aby vznikli nove slova. Vsetky pismena polozene v jednom tahu musia byt polozene v riadku (zlava doprava) alebo v jednom stlpci (zhora dolu). Musia vytvorit jedno uplne slovo a ak sa dotykaju inych pismen v susednych riadkoch, musia vytvorit uplne slova (podobne ako v krizovke) so vsetkymi takymi pismenami. Hrac ziskava body za kazde takto vytvorene alebo modifikovane slovo zvlast. 4. Nove slova mozu byt vytvorene: a) Pridanim jedneho alebo viacerych pismen k slovu, ktore je uz na scrabblovnici. V I s i e t b) Umiestnenim slova kolmo na slovo, ktore je uz na scrabblovnici. Nove slovo musi pouzit jedno z pismen slova, ktore je na scrabblovnici, alebo k nemu musi pismeno pridat. V m R u b a l o n z H V I L A c) Umiestnenim slova rovnobezne so slovom tak, ze zodpovedajuce pismena vytvoria uplne slova. m a m u t C A J 5. Akonahle bolo pismenko polozene, neda sa vziat spat. 6. Dva zoliky mozu byt pouzite miesto lubovolneho pismenka. Ak bol pouzity zolik, hrac musi oznamit, ake pismeno reprezentuje a toto sa uz pocas hry nesmie menit. 7. Kazdy hrac moze pouzit svoj tah na vymenu niektorych (alebo aj vsetkych) pismen, ktore ma u seba. Polozi ich (obratene nadol) medzi ostatne pismena, zamiesa a vytiahne si rovnaky pocet pismen, ako polozil. V tom tahu uz nemoze klast pismena na scrabblovnicu. 8. Je povolene kazde slovo, ktore sa da najst v beznom slovniku s vynimkou vlastnych mien, cudzich slov a skratiek. Pri nejasnostiach pouzite slovnik. Skor, nez dalsi hrac spravi tah, moze byt slovo zamietnute ako nepovolene. Vtedy si hrac vezme naspat pismena a jeho tah prepada. 9. Hra sa dovtedy, kym nie su rozobrate vsetky pismena a kym sa jeden z hracov nezbavi vsetkych svojich pismen, alebo kym neboli urobene vsetky mozne tahy. BODOVANIE: 10. Kazdemu hracovi sa spocitava skore z jednotlivych tahov. Hodnota kazdeho pismena je vyznacena cislom na spodku karticky. Bodova hodnota zolika je 0. 11. Skore jedneho tahu je sucet bodovych hodnot kazdeho slova, ktore bolo vytvorene alebo modifikovane plus premiove body plynuce z umiestnenia pismen na premiove policka. 12. Pismenove premiove policka: Svetlomodre stvorceky zdvojnasobuju hodnotu pismena, ktore je na nom polozene. Tmavomodre ju ztrojnasobuju. 13. Slovne premiove policka: Skore za slovo sa zdvojnasobuje, ak jedno z jeho pismen bolo umiestnene na svetlocervene policko. Strojnasobuje sa v pripade tmavocerveneho policka. Zaratajte premiu za pismenove premiove policka (ak boli pouzite) este pred zdvojnasobovanim (ztrojnasobovanim) skore za slovo. Ak vytvorene slovo pokryva dve premiove policka, jeho hodnota sa zdvojnasobi a znovu zdvojnasobi (teda zostvornasobi), pripadne ztrojnasobi a znovu ztrojnasobi (teda zdevatnasobi). Stredove policko * je svetlocervene a teda zdvojnasobuje bodovu hodnotu prveho slova. 14. Vyssie uvedene pismenove a slovne premie sa zapocitavaju iba raz (ked na ne bolo polozene pismeno). V dalsej hre maju pismena na premiovych polickach a slova cez ne prechadzajuce uz iba svoju zakladnu hodnotu. 15. Ked zolik padne na svetlocervene alebo tmavocervene policko, hodnota slova sa zdvojnasobuje (ztrojnasobuje), aj ked zolik nema ziadnu vlastnu bodovu hodnotu. 16. Ak su pocas toho isteho tahu vytvorene dve alebo viac slov, boduje sa kazde zvlast. Spolocne pismeno sa zapocitava (spolu s premiou, ak je nejaka) do skore kazdeho slova. 17. Kazdy hrac, ktory v jednom tahu polozi vsetkych sedem svojich pismen, ziskava premiu 50 bodov. 18. Na konci hry sa skore kazdeho hraca zmensi o sucet hodnot pismen, ktore mu ostali na ruke a ak niektory hrac pouzil vsetky svoje pismena, jeho skore sa zvacsi o sucet hodnot neuhranych pismen ostatnych hracov. SCRABBLOVNICA: +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ |S3 | | |P2 | | | |S3 | | | |P2 | | |S3 | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | |S2 | | | |P3 | | | |P3 | | | |S2 | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | | |S2 | | | |P2 | |P2 | | | |S2 | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ |P2 | | |S2 | | | |P2 | | | |S2 | | |P2 | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | | | | |S2 | | | | | |S2 | | | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | |P3 | | | |P3 | | | |P3 | | | |P3 | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | | |P2 | | | |P2 | |P2 | | | |P2 | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ |S3 | | |P2 | | | | * | | | |P2 | | |S3 | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | | |P2 | | | |P2 | |P2 | | | |P2 | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | |P3 | | | |P3 | | | |P3 | | | |P3 | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | | | | |S2 | | | | | |S2 | | | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ |P2 | | |S2 | | | |P2 | | | |S2 | | |P2 | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | | |S2 | | | |P2 | |P2 | | | |S2 | | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ | |S2 | | | |P3 | | | |P3 | | | |S2 | | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ |S3 | | |P2 | | | |S3 | | | |P2 | | |S3 | +---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+ ZOZNAM PISMEN PRE SLOVENSKU VERZIU Pismenko Pocet Hodnota A 9 1 A' 1 4 A'' 1 10 B 2 4 C 1 4 C~ 1 5 D 3 2 D~ 1 8 E 8 1 E' 1 7 F 1 8 G 1 8 H 1 4 I 5 1 I' 1 5 J 2 3 K 3 2 L 3 2 L~ 1 7 L' 1 10 M 4 2 N 5 1 N~ 1 8 O 9 1 O' 1 10 O^ 1 8 P 3 2 R 4 1 R' 1 10 S 4 1 S~ 1 5 T 4 1 T~ 1 7 U 2 3 U' 1 7 V 4 1 X 1 10 Y 1 4 Y' 1 5 Z 1 4 Z~ 1 5 Zolik 2 0